فیلم تولید مواد از علف هایی که نور را بدون منبع انرژی ساطع می کنند


آفتاب نیوز :

تیم تحقیقاتی توانست با استفاده از جلبک، ماده ای نرم و در عین حال قوی ایجاد کند که با هر گونه استرس فیزیکی سبک می شود.

Dinoflagelates نوعی جلبک تک سلولی است که به مواد درخشندگی می بخشد. با افزودن این جلبک ها به ترکیبات خاص، می توان موادی تولید کرد که بدون منبع انرژی نور ساطع می کنند.

به نظر می رسد از خاصیت این نوع جلبک می توان در تولید نور در زمینه پزشکی و رباتیک استفاده کرد.

داینوفلاژله ها گروه متنوعی از میکروارگانیسم های عمدتاً آبزی هستند که متعلق به پادشاهی Protista هستند.

آنها به دلیل ظاهر متمایز و خواص بیولومنسانس خود شناخته شده اند، به این معنی که می توانند نور را هنگام فشار دادن ساطع کنند. این پدیده طبیعی که اغلب در شب در اقیانوس می درخشد، اهداف اکولوژیکی مختلفی از جمله اجتناب از شکارچیان و ارتباط برقرار می کند.

استفاده از چمن در تولید سبک

ویژگی جذاب این مواد سادگی ذاتی آنهاست. این جلبک ها به وسایل الکترونیکی یا منبع انرژی خارجی نیاز ندارند

اکنون یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو می‌خواهد از این قدرت طبیعت استفاده کند و با محرک‌های مکانیکی نور تولید کند.

به گفته این گروه تحقیقاتی، آلژینات (نوعی پلیمر از جلبک دریایی) به عنوان جزء اصلی ماده بیولومنسانس به جلبک های داینوفلاژله اضافه می شود. محلول به دست آمده توسط یک چاپگر سه بعدی پردازش می شود و سپس اشکال مختلف مدل سازی و تولید می شود.

در طول آزمایش، زمانی که محققان به این ماده فشار آوردند یا روی آن کشیدند، مشخص شد. این مواد به قدری حساس هستند که حتی وزن توپ فومی که روی آن ها غلت می خورد باعث چشمک زدن آنها می شود. همچنین با افزایش شدت فشار، میزان نور نیز افزایش یافت.

این مواد به شرایط نگهداری خاصی نیاز ندارند. داینوفلاژله های موجود در این مواد برای ادامه فعالیت خود باید در معرض چرخه های منظم نور و تاریکی قرار گیرند. وقتی در تاریکی تحت فشار مکانیکی قرار می گیرند، این جلبک ها از غذا و انرژی جذب شده در فاز نور برای انتشار نور استفاده می کنند.

تحقیقات کنونی یک راه ساده برای ترکیب موجودات زنده با اجزای غیر زنده برای ایجاد مواد جدید و خودپایدار است.

محققان می‌خواهند با انجام آزمایش‌های بیشتر در شرایط مختلف، مواد بادوام‌تری بسازند. به نظر می رسد که با افزودن یک پلیمر دوم به مخلوط اول، ماده را می توان بیشتر تقویت کرد تا در برابر تنش های مکانیکی سنگین مقاومت کند. امکان ارتقای کیفیت این مواد و استفاده از آنها در زمینه های مختلف پزشکی و رباتیک وجود دارد.

منبع: دیجیاتو

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما