چگونه از کبد چرب جلوگیری کنیم؟


آفتاب نیوز :

با گسترش زندگی صنعتی و کم تحرک، مصرف غذاهای فرآوری شده و پرکالری و تغییر کلی سبک زندگی سنتی به زندگی مدرن، شیوع بیماری های مزمن نیز رو به افزایش است.

بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، سکته قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن که در گذشته سابقه نداشت، این روزها دلیل اصلی مراجعه به مراکز درمانی است. اما یکی از این بیماری ها که این روزها بیشتر دیده می شود، کبد چرب است.

مرگ و میر ناشی از بیماری کبد از سال 1991 تقریباً دو برابر شده است و تقریباً 50 درصد از مردم به دلیل سبک زندگی ناسالم به این بیماری مبتلا می شوند.

فراموش نکنید که مصرف الکل یا غذاهای چرب آنقدر عوامل قدرتمندی هستند که به تنهایی می توانند باعث ایجاد کبد چرب شوند، اما ترکیب این دو عامل در آینده نزدیک به یک خطر جدی برای کبد تبدیل خواهد شد.

راه های پیشگیری از این بیماری به شرح زیر است:

1- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

یکی از وظایف کبد حذف ترکیبات سمی و مواد شیمیایی مانند الکل از خون است. اگرچه کبد توانایی ترمیم آسیب های خود را دارد، اما این قدرت بازسازی کبد محدود است. مصرف الکل به کبد آسیب می رساند و آسیب پذیری آن را در برابر تمام ترکیبات شیمیایی افزایش می دهد.

2- باورهای نادرست را کنار بگذارید.

یکی از باورهای نادرست و مخرب در بین افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند این است که فقط الکلی ها به کبد چرب مبتلا می شوند. اما باید بدانید که واکنش بدن هر فرد به الکل متفاوت است. اغلب، افرادی که فقط مقدار کمی الکل مصرف می کنند، سریعتر از افرادی که الکل مصرف می کنند، کبد چرب الکلی ایجاد می کنند.

کبد انسان

3- مصرف چربی ها را کاهش دهید.

در اینجا باید توجه داشت که دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی معمولا به طور مستقیم با وضعیت چربی خون مرتبط است. از هر پنج بزرگسال یک نفر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شود. در این حالت که مربوط به مصرف الکل نیست، چربی ها در کبد تجمع می یابند.

مصرف غذاهای چرب و همچنین چاقی از عوامل اصلی بیماری های کبدی غیر الکلی است به همین دلیل مصرف غذاهای پرچرب مانند فست فود، شام، سرخ کردنی، ساندویچ، سوسیس و کالباس، شیرینی، چربی و روغن و … گوشت قرمز انجامش بده

فراموش نکنید که مصرف الکل یا غذاهای چرب عوامل قدرتمندی هستند که به تنهایی باعث ایجاد کبد چرب می شوند، اما ترکیب این دو عامل خطر جدی برای کبد چرب در آینده نزدیک است.

4- چربی، قند و فشار خون خود را بشناسید.

سایر عوامل خطر برای ابتلا به کبد چرب عبارتند از کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 که همگی در افراد چاق بیشتر دیده می شوند.

اگرچه افراد با وزن طبیعی با کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نیز مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.

چاقی و سایز دور کمر

5- دور کمر خود را اندازه بگیرید.

تجمع چربی در ناحیه شکم بسیار خطرناکتر از تجمع چربی در سایر نواحی بدن است.

تجمع چربی در ناحیه شکم باعث کاهش حساسیت سلول ها به هورمون های انسولین می شود. بنابراین خطر ابتلا به دیابت افزایش می یابد. دیابت نیز یکی از قوی ترین عوامل کبد چرب است. بنابراین زنانی که دور شکم آنها 80 سانتی متر یا بیشتر باشد در خطر دیابت و کبد چرب قرار خواهند گرفت.

6- از خطرات آگاه باشید.

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد الکلی هستند.

7- به طور منظم ورزش کنید.

ورزش منظم با تنظیم قند خون و کاهش چربی خون، خطر رسوب چربی در کبد را کاهش می دهد. باید گفت که بهترین ورزش برای این امر ورزش های هوازی و به خصوص پیاده روی است که به طور منظم و روزانه انجام می شود.

8- مراقب بیماری های کبدی باشید.

برخلاف تصور رایج که هپاتیت B و C از عفونت‌های خونی هستند که فقط از طریق تزریق داخل وریدی منتقل می‌شوند، باید بدانید که هپاتیت به معنای واقعی کلمه التهاب کبد است و هپاتیت B یک بیماری کبدی است که جدی‌تر از ایدز است. مسری. . فراموش نکنید که هپاتیت به خصوص هپاتیت B خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

9- علائم بیماری کبد چرب را بشناسید.

اگرچه بسیاری از علائم حاد کبد چرب، مانند درد در قسمت پایین و سمت راست شکم، حالت تهوع، اسهال، زردی و یرقان بسیار واضح است که نمی توان نادیده گرفت، اما علائم مزمن مانند خستگی، حالت تهوع، ضعف و از دست دادن اشتها از شایع ترین نشانه هایی هستند که احتمالا نادیده گرفته می شوند.

10- از داروهای مردمی و گیاهان دارویی کمک بگیرید.

به عنوان مثال در بررسی نوزده مطالعه در دانشگاه های آمریکا به این نتیجه رسیدند که مصرف عرق شیر شتر احتمال ابتلا به کبد چرب را در افراد سالم کاهش می دهد و همچنین سرعت بهبودی بیماران مبتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما