رابطه چاقی و سرطان سینه


آفتاب نیوز :

ندا فرح بخش با اشاره به نقش چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی در سرطان سینه اظهار داشت: محققان معتقدند بین چاقی و 40 درصد سرطان های تشخیص داده شده رابطه خاصی وجود دارد. آنها دریافتند که چاقی می تواند باعث سرطان، به ویژه سرطان سینه و پانکراس شود.

40 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان چاق یائسه

وی افزود: مطالعات بسیاری نشان داده است که در زنان یائسه، BMI بالاتر با افزایش متوسط ​​خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. در میان زنان یائسه، زنان چاق 20 تا 40 درصد بیشتر از زنان با وزن طبیعی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. چاقی همچنین یک عامل خطر برای سرطان سینه در مردان است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: تحقیقات و مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریبا نیمی از زنان یائسه مبتلا به سرطان سینه دارای BMI بیش از 29 هستند.

افزایش 63 درصدی سرطان سینه تا سال 2025

فرحبخش تصریح کرد: یک مطالعه ملی نشان می دهد که تا سال 2025 میزان ابتلا به سرطان سینه 63 درصد افزایش می یابد. میانگین سن تشخیص سرطان پستان در کشورهای در حال توسعه اندکی کمتر از جمعیت اروپایی و آمریکایی است و مطالعات متعددی که در ایران انجام شده سن پایین ابتلا را به ساختار سنی پایین جمعیت نسبت می‌دهند. اگر این فرضیات درست باشد، با توجه به تغییر ساختار جمعیت به سمت سالمندی، انتظار افزایش ابتلا به این بیماری در سال های آینده را داریم.

وی افزود: فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است و یکی از راه‌های کمک به حفظ وزن سالم است. برای سلامتی مطلوب، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​باید در بیشتر روزهای هفته انجام شود.

با این نکات تغذیه ای از سرطان سینه جلوگیری کنید

کارشناس گروه بهبود مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان به اهمیت تغذیه مناسب در پیشگیری از سرطان سینه اشاره کرد و گفت: برخی مواد غذایی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند و می توانند بدن را در برابر برخی سرطان ها محافظت کنند. این غذاها شامل انواع سبزیجات، میوه ها و غلات از جمله اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کلم پیچ، مرکبات، انواع توت ها، انار، جو، جو، نان سبوس دار، لوبیا، نخود فرنگی، عدس و غیره هستند. . دانه ها لوبیا هستند.

وی در خصوص پیشگیری از اضافه وزن و چاقی گفت: باید سعی شود وعده های غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) حذف نشود زیرا در غیر این صورت فرد مجبور به خوردن میان وعده می شود.

فرح بخش تصریح کرد: مصرف فست فودها کاهش و مصرف سبزیجات و میوه جات افزایش یابد. از استفاده از روغن سفت خودداری کنید و استفاده از روغن های دیگر را کاهش دهید.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذا باید آهسته و آرام خورده شود به طوری که هر لقمه غذا به مدت طولانی جویده شود و پس از تمام شدن غذا از سفره خارج شود.

وی با بیان اینکه مردم همیشه در مواقعی که گرسنه نیستند باید غذا بخرند، افزود: غذا خوردن نباید همزمان با تماشای تلویزیون یا مطالعه کتاب باشد. همه غذاهای آماده را نمی توان روی میز گذاشت و بهتر است هر چقدر که می خواهند بخورند، غذا را در بشقاب خود بگذارند و دیگر به ظرف غذا نروند.

فرح بخش تصریح کرد: محصولات غذایی باید در کمد نگهداری شوند تا در معرض دید نباشند. از خرید و مصرف مواد غذایی ناسالم و نامناسب مانند نوشابه های الکلی، چیپس، پفک، سس مایونز و شیرینی ها خودداری کنید. همچنین استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (کمتر از 1.5 درصد) یا بدون چربی توصیه می شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بر لزوم 30 دقیقه ورزش بدنی یا پیاده روی در هر روز تاکید کرد و گفت: از رژیم های خودسرانه برای کاهش وزن خودداری کنید.

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.